Siapa Aku

My photo
Mid Glamorgan, Wales, United Kingdom
Pernah menuntut secara formal di srias, mmas, kmk, unikl miat, sekarang di usw, uk.

Thursday, January 2, 2014

Wasiat 2014




Bismillahi walhamdulillah..


Dah lama teringin nak tulis wasiat. Tak siapa tahu tarikh mati. Aku mungkin esok, bulan depan, tahun depan, atau lima minit lepas aku tulis ni. Mungkin saat kau baca tulisan ni, aku dah selamat dikuburkan. Kau pun sama, tak tahu tarikh malaikat maut datang ambil nyawa kau.

Mungkin keluarga aku pun tak tahu tentang wasiat ni, jadi kalau aku dah mati nanti, aku mohon sesiapa yang baca tolong sampaikan kepada keluarga aku.

Aku bukan orang-orang baik, yang banyak mengaji agama, yang banyak amal ibadah. Aku tak hafal Al-Quran, pahala aku tak seberapa. Dosa-dosa aku mesti menggunung. Jadi, kalau aku dah mati, aku mohon sangat-sangat, sesiapa yang baca tulisan ni untuk terus doakan keampunan untuk aku, sedekahkan bacaan Al-Fatihah untuk aku. Mudah-mudahan Allah terima, dan masukkan aku dalam golongan orang baik-baik.

Aku tak kisah dikuburkan di mana, kalau boleh dikuburkan sebelah kubur wan aku. Kali terakhir aku ziarah kubur tu, aku nampak ada lagi ruang muat untuk aku. Mudah-mudahan senang untuk keluarga aku ziarah dan sedekahkan bacaan Al-Quran dekat kubur aku.

Wasiat selalunya tentang harta. Aku tak punya banyak harta. Kebanyakannya dari duit umi dan abah juga. Jadi, bila aku dah mati, mana-mana harta aku, aku nak bagi kepada ahli keluarga aku yang miskin atau memerlukan. Motor ke, laptop ke, henfon ke, jam ke, apa-apa saja milik aku. Kalau ahli keluarga aku dah selesai, baru bagi kepada pelajar-pelajar pondok dan mana-mana rumah anak yatim.

Aku tak ada banyak duit, duit-duit aku, kalau ahli keluarga aku tak terdesak memerlukannya, semuanya aku nak bagi untuk pembangunan pondok, atau mana-mana rumah anak yatim. Kalau ada ahli keluarga aku yang susah miskin, maka duit aku untuk mereka.

Aku mohon halalkan makan, minum, pakaian, dan segalanya yang aku pernah guna. Andai ada lagi orang yang aku terhutang, ambillah dari duit aku yang berbaki.

Akhir sekali, aku mintak maaf banyak-banyak kepada semua orang. Aku banyak buat salah, maafkan aku, silap tingkah hati terguris. Aib aku jugak tolong sembunyikan, semogaAllah sembunyikan aib kau juga. 

Mudah-mudahan urusan kubur aku dipermudahkan Allah.






No comments:

Post a Comment