Siapa Aku

My photo
Mid Glamorgan, Wales, United Kingdom
Pernah menuntut secara formal di srias, mmas, kmk, unikl miat, sekarang di usw, uk.

Saturday, February 1, 2014

Cemburu



Bukan nak bangga dapat belajar ke luar negara,
Bukan nak bangga tubuh badan sihat bertenaga,
Bukan nak bangga berjalan keluar dari butik terkemuka,
Bukan nak bangga ke sana ke mari bergambar bergembira,

Bukan niatku buat kamu cemburu mencuka muka,
Tak terlintas untuk merendahkan kamu di antara kita,
Aku cuba untuk bersyukur apa adanya,

Bukan tak cemburu tengok orang selalu makan seperti raja,
Bukan tak cemburu tengok orang kerja bergaji besar,
Bukan tak cemburu dengar orang selalu melancong keluar negara,
Bukan tak cemburu tengok orang tunggang motor besar,
Bukan tak cemburu tengok orang kawen awal ! (eh)

Kerna aku cuba pimpin bangga dan cemburu aku.



Aku lebih cemburu pada orang yang belajar di bumi anbiya',
Aku lebih cemburu pada orang yang memanjagkan teleku zikir lepas solat,
Aku lebih cemburu pada orang yang melekat di majlis ilmu agama,
Aku lebih cemburu pada orang yang latahnya zikir dan selawat,

Aku lebih cemburu pada si mati yang sentiasa didoakan oleh orang yang masih hidup,
Aku lebih cemburu pada orang yang sentiasa kuat untuk ke masjid dan surau,
Aku lebih cemburu pada orang yang diamnya mengingati mati.

Dan aku lebih bangga jika aku dapat jadi orang yang aku cemburui.

Mafhum hadith, cemburu lah kamu pada dua perkara;
a) Alim ulama yang menyampaikan ilmu.
b) Jutawan yang bersedekah.


p/s: Semoga Allah bagi kekuatan dan upaya untuk aku bangga dan cemburu pada yang lebih utama.


No comments:

Post a Comment